Něco o výrobě a technologii
Vhodný materiál a optimální tvar nádobky je dobrý výchozí bod. Je to záruka toho, že když je člověk trochu zručný, nástroj už bude znít poměrně dobře. Zvuk nástroje se však dá stále dál vylepšovat. Problematika zvukových vln šířících se nástrojem je natolik komplexní a nevyzpytatelná, že nelze od počátku říci jak nástroj ideálně zkonstruovat. ..a tak zase nezbývá než zkoušet.
Výsledný zvuk ovlivňuje mnoho faktorů: tvar jazýčků, jejich vzájemná poloha, perforace nádobky, povrchová úprava, konkrétní naladění nástroje, poloha jednotlivých tónů vůči sobě navzájem atd. Existují i další faktory a postupy, kterými lze zvuk dále zušlechťovat.
Sundrumy vyrábím ručně pouze s použitím malé mechanizace, jako je vrtačka, el. pila, rozbrus, svářečka a různá udělátka. Sériová, tovární výroba u tohoto typu nástroje v podstatě není možná bez ošizení některých důležitých kroků, což je samozřejmě na úkor kvality.
Často se mě lidé ptají, jak dlouho mi trvá výroba jednoho kusu.. často odpovídám, že mi trvala celý život. Protože je to syntéza mých celoživotních zkušeností a dovedností, bez kterých by to nešlo. Samozřejmě pak vývoj, experimentování, hledání a shánění vhodných materiálů, výroba různých pomůcek, vymýšlení stupnic atd... čili nerad to zjednodušuji na to, kolik času mi zabere finální výroba.Povrchová úprava
Když jsem došel k fázi, čím nástroj ošetřit proti korozi (lidský pot je velmi agresivní vůči oceli), nabídla se samozřejmě možnost nanést vrstvu syntetického laku. Vzhledem k tomu, že je povrch oceli zabarven oxidy železa, které jsem chtěl ponechat viditelné, potřeboval jsem vrstvu trasparentní. Po aplikaci laku jsem byl ale nepříjemě překvapen, že zvuk nástroje ztratil na své jasnosti a vyšších alikvotech. Druhou nepříjemnou věcí je fakt, že každý lak na kovu je poměrně náchylný na poškrábání, ať už jde o odprýsknutí, nebo jen vlasové škrábance, které jsou ale na transparentním povrchu dost patrné. Zkoušel jsem tedy jiné možnosti. Opět po dlouhém, strastiplném bádání jsem vyvinul transparentní, mechanicky velmi odolný povrch s téměř stejnými vlastnostmi jako sklo, který zvuk nástroje naopak výrazně zušlechťuje, dodává mu pevnost. Má také zajímavé optické vlastnosti. V polovině roku 2013 se mi podařilo ochrannou vrstvu ještě dále vylepšit. Vrstva je odolnější vůči různým nepříznivým vlivům.
Tento způsob povrchové úpravy má i jeden svůj neduh: na povrchu nástroje se může objevovat více či méně znatelný, jakoby kluzký film, který se dá ovšem lehce otřít vlhkým hadříkem. Je to dáno zráním ochranné vrstvy. Speciální kompozice sloučenin, kterou používám, se po nanesení na povrch Sundrumu vypálí. Tím proběhne chemická reakce a směs se rozdělí na dvě složky. Jedna utvoří pevný sklovitý povrch podobný glazuře. Druhá složka, která je dočasně uzavřena v ní, se vlivem vzdušné vlhkosti časem vyplavuje ven na povrch, kde tvoří viditelný povlak. Tento proces trvá v závislosti na podmínkách i několik let. Není však na závadu a nebrání nijak v používání nástroje. Stačí tedy nástroj otřít vlhkým hadříkem. Pokud je Sundrum uzavřený v neprodyšném obalu, tato reakce se v podstatě zastaví a film se nevytváří.
Péče o nástroj
Přestože je ochrana povrchu dostatečná, nevystavujte nástroj po delší dobu působení vlhkosti. Doporučuji občas otírat mírně vlhkým (ne mokrým) hadříkem, zvláště při častém hraní rukama. Ideální je si na to pořídit hadřík z mikrovlákna, neboli švédskou utěrku.
Nehrajte na Sundrum, který je rozpálený např. od přímého slunce, může to uškodit zvuku.
Jako u jakéhokoliv nástroje platí: hrajte s citem! Nástroj není konstruován pro příliš silné hraní. Příliš tvrdá hra silou může časem uškodit zvuku (zkrácení dozvuku, pokles ladění) Vyvíjím momentálně nástroj, který bude dlouhodoběji odolný i razantnější hře.
Pokud se z nějakého důvodu stane, že se na nástroji objeví stopi koroze, má rada je stabilizovat korozi WD sprejem, nebo různými konzervačními spreji na bázi suchého voskového filmu a občas aplikaci opakovat. (nastříkat na povrch, rozetřít ubrouskem, nechat chvíli působit a následně otřít suchým či vlhkým hadříkem) Při častějším hraní rukama, nebo za zhoršených klimatických podmínek doporučuji toto dělat i preventivně - jde hlavně o to, aby se konzervační sprej dostal do výřezů (z boku jazýčků), kde není povrch dostatečně chráněn.
Nástroj jinak nepotřebuje žádnou speciální péči.
Paličky
Paličky jsou speciálně zkonstruovány tak, aby nejlépe sloužili svému účelu svázanému s tímto nástrojem. Jejich pružnost, specifická tvrdost i tvar a váha jsou výsledkem řady experimentů se snahou o ideální zvukový výsledek.
Jsou vyrobeny z dubového nebo bukového dřeva a vhodného silikonu.
Futrál
Futrál je vyroben z tuhé, pogumované, syntetické látky, takže je nepromokavý. Je dostatečně pevný a má popruh na nošení s nastavitelnou délkou. Obsahuje vyndavatelnou podložku z polyetylenové pěny, která může sloužit jako podložka pro hraní na tvrdších podkladech a zároveň plní v obalu funkci polstrování.